Endoskopické operácie chrbtice 2018-08-02T08:24:18+00:00

Endoskopické operácie chrbtice

Inovatívny a miniinvazívny chirurgický výkon – NOVINKA NA SLOVENSKU

Výkony endoskopickej spinálnej chirurgie indikujeme pri degeneratívnych ochoreniach chrbtice vo všetkých segmentoch u pacientov, ktorí majú herniovanú medzistavcovú platničku, najčastejšie v krčnejdriekovej oblasti, vplyvom čoho môže dochádzať k dráždeniu miechového koreňa. Prejavom sú bolesti s výpadkom citlivosti a/alebo hybnosti končatiny. U pacientov so spinálnou stenózou sa výkon uskutočňuje najčastejšie v driekovej oblasti.

Ide o miniinvazívnu operáciu čo znamená, že endoskop s hrúbkou ceruzky zavedieme cez drobný 1,5 cm rez väčšinou z bočnej strany chrbtice. Cez endoskop (diskoskop) sa zavedie optika spolu s ostatným príslušenstvom a prenikne do priestoru miechového kanála, kde sa nachádza vysunutá platnička, ktorá tlačí na nerv. Vysunutú časť platničky odstránime za neustálej vizualizácie.

Počas výkonu, ktorý trvá obvykle 40-60 min, je pacient uvedený do celkovej anestézie. Endoskopický druh operácie je miniinvazívny, a teda tento druh operácie je pre pacienta oveľa šetrnejší a menej bolestivý, pretože dochádza k minimálnemu poškodeniu svalových a kostných štruktúr. To znamená aj minimálny vznik predoperačných ako aj pooperačných komplikácii. Po výkone musí pacient ležať 2 hodiny a následujúcich 24 hodín je monitorovaný zdravotným personálom. Už na druhý deň je prepustený do domácej starostlivosti, kde musí dodržovať  pooperačný “šetriaci” vertebrogénny režim.

Vzhľadom na to, že ide o operačný zákrok, pacient musí počítať s istou dobou práceneschopnosti. Ak ide o fyzicky zaťažujúce zamestnanie, doba práceneschopnosti trvá 2-3 týždne. Ak sa nejedná o fyzicky náročnú prácu, tak sa do zamestnania môže vrátiť po niekoľkých dňoch. Čo sa týka návratu k plnej fyzickej aktivite ako aj dĺžky rehabilitácie, tie sa pohybujú v rozsahu 13-24 týždňov.

Po odstránení vysunutej platničky by bolesť mala takmer okamžite ustúpiť. Pacient pociťuje síce bolesť v oblasti operačného miesta, to je však prirodzenou súčasťou procesu hojenia. Bolesť postupne vymizne a pacient sa môže vrátiť k normálnemu plnohodnotnému životu.

Aké sú výhody pre pacienta?

Plne endoskopická chirurgia v oblasti chrbtice dosiahla uznanie a zaujala svoje oprávnené miesto vo všeobecnej koncepcii chirurgie. Je považovaná za alternatívu konvenčnej spinálnej chirurgie v liečbe degeneratívnych ochorení chrbtice. Lekári Pain Clinic dokážu na základe svojich dlhoročných skúseností a odborných znalostí odporučiť aplikáciu tejto metódy.

Výhody endoskopickej spinálnej chirurgie:

• ide o minimálne invazívne zákroky, ktoré šetria zdravé tkanivo nachádzajúce sa medzi operačným poľom a kožou (paravertebrálne svalstvo, svalové úpony, fascie a iné dôležité štruktúry chrbtice),
  • používaním miniaturizovaných operačných nástrojov docielime minimálnu manipuláciu s dôležitými tkanivami v operačnom poli s redukciou možnosti vzniku komplikácii v priebehu operácie (krvácanie, infekcia, poškodenie nervových štruktúr) alebo po operácii (vznik pooperačnej epidurálnej jazvy alebo fibrózy),
  • operácia je možná na všetkých segmentoch chrbtice,
  • dosahuje sa pri nej lepší pooperačný komfort, s redukciou pooperačnej bolesti, včasná mobilizácia a rýchly návrat do pôvodného sociálneho prostredia,
  • rýchly návrat pacienta do práce, skrátenie práceneschopnosti,
  • poskytuje rozšírenie liečebných možností a perspektív pre pacientov s vertebrogénnymi ťažkosťami.

Výkony indikujeme  pri degeneratívnych ochoreniach chrbtice vo všetkých segmentoch u pacientov, ktorí majú vysunutú medzistavcovú platničku najčastejšie v krčnej a bedrovej oblasti. Vplyvom toho môže dochádzať k dráždeniu miechového koreňa. Prejavom sú bolesti s výpadkom citlivosti alebo aj hybnosti končatiny.

Túto operáciu je možné financovať aj prostredníctvom splátok. Bližšie informácie Vám radi poskytneme na 0944 62 55 88.

dav

MUDr. Ireneusz Przewlocki, PhD.
MUDr. Ireneusz Przewlocki, PhD.algeziológ