Pacientov s bolesťami chrbta je najviac.

Bolesti chrbta sú veľmi bežným problémom, ktorý postihuje mnoho ľudí. Až 90% ľudí trpí v rôznom období svojho života bolesťami chrbta. Nie sú to vyslovene len bolesti chrbtice. Najčastejšími príčinami sú svalové napätie, chybná poloha tela, sedavý životný štýl a obezita.

Ďalšie príčiny môžu zahŕňať osteoporózu, zlomeniny chrbtice, herniu disku, artritídu a infekcie. Symptómy sú rôzne, od bolesti šíriacej sa do nohy, stuhnutosť, zápaly, až po obmedzenú pohyblivosť. Takmer nikdy nie je možné bežnou vyšetrovacou metódou zistiť, ktorá časť chrbta, či chrbtice, je za vznik bolesti naozaj zodpovedná.
Bez správnej diagnostiky sa môžu len podávať lieky, ktoré síce na chvíľu pomôžu, ale zakrátko sa ťažkosti vrátia.

Jediným spôsobom, ktorým sa dá presne určiť miesto problému, sú algeziologické intervenčné diagnostické postupy, ktorými vieme príčinu postupne zistiť. Robíme to podaním lokálneho anestetika do miesta zdroja bolesti, ak bolesť zmizne, vieme, že sme našli zdroj ťažkostí a zvolíme správnu liečbu.

Keď vieme, čo je príčinou bolesti, vieme vykonať:

• blokádu nervov

Blokáda nervov je procedúra, pri ktorej sa podáva lokálne anestetikum do blízkosti nervu na znecitlivenie a zmierňovanie bolesti. Tento postup môže byť vykonávaný pomocou ihly alebo. Blokáda nervov sa používa na liečbu rôznych stavov, vrátane chronických bolestí. Procedúra sa môže opakovať podľa potreby a stavu pacienta.

• trvalé prerušenie

Trvalé prerušenie nervov sa vykonáva chirurgicky s cieľom zablokovať funkciu nervov. Tento zákrok môže byť vykonaný napríklad pri liečbe chronických a ťažko ovládateľných bolestí. Postupy prerušenie nervov sú nevratné, preto sa vykonávajú iba v prípadoch, keď sú ostatné konzervatívne metódy neúčinné.

To však nemá žiaden negatívny dopad na zdravie, citlivosť ani pohyblivosť.
Taktiež môžme odstrániť bolesť:

•  podávaním kortikoidov – do bolestivých miest – čím sa zmierni zápalová reakcia, ktorá má za následok špirálový efekt intenzity bolesti
  • radiofrekvenčnou abláciou

Radiofrekvenčná ablácia je invazívna procedúra, ktorá sa používa na prerušenie nervov a zmiernenie bolesti. Používa sa pre liečbu chronických bolestí chrbta, kĺbov alebo oblastí, ktoré nereagujú na iné metódy liečby.

Počas procedúry sa do postihnutej oblasti vkladá jemná ihla s rádiovými elektródami na konci. Tieto elektródy generujú vysokofrekvenčné elektrické impulzy, ktoré vytvárajú teplo, čo vedie k termickej deštrukcii cievy alebo nervu, čím preruší ich prevod signálov bolesti do mozgu. Rádiofrekvenčná ablácia sa považuje za bezpečnú a účinnú metódu zmiernenia bolesti s rýchlym pôsobením a relatívne malým rizikom vedľajších účinkov.

Či je to samotná platnička alebo sú to tzv. facetové kĺby či šľachy, ktoré sú okolo chrbtice, alebo sú to dokonca svalové problémy, vieme Vám úspešne pomôcť.

Príkladnú liečbu Vám predstavíme na probléme bolestivej platničky.

Vo väčšine prípadov bolestivého chrbta je príčinou vysunutý intervertebálny disk (platnička), ktorý tlačí na nerv.
Keď zlyhajú bežné liečebné metódy, prichádza na rad operačné riešenie. Doterajším najčastejším riešením bola otvorená operácia chrbtice, kde však rekonvalescencia prebiehala dlhé mesiace.

Prijateľnejším a šetrnejším riešením je laserová operácia, ktorá je minimálne invazívna a k telu veľmi šetrná.
Robí sa cez malý kožný vpich v lokálnej anestézii, aby mohol pacient spolupracovať. Pod röntgenom sa laserom odparí časť platničky, prestane tak tlačiť na nervy a bolesť sa tým odstráni. Vstupná rana je veľmi malá, zákrok je extrémne presný a bezpečný, takmer bezbolestný. Pravdepodobnosť krvácania a infekcie je minimálna. Vykonáva sa v priebehu jedného dňa a po niekoľkých dňoch môže pacient sedieť.

Rehabilitácia prebieha omnoho rýchlejšie a približne o týždeň sa už môže pacient vrátiť aj do práce.

Pomôžeme vám s bolesťami chrbta:

Akútnou diskogénnou bolesťou chrbtice (tzv. platničková bolesť)

Akútna diskogénna bolesť chrbtice je spôsobená podráždením alebo poškodením medzistavcových platničiek, ktoré slúžia ako tlmiče nárazov a umožňujú pohyb chrbtice.

Medzi príznaky patrí:

• silná bolesť v oblasti chrbtice, často lokalizovaná na konkrétnom mieste
  • obmedzaná pohyblivosť alebo ťažkosti s pohybom chrbtice
  • bolesť vyrážajúca do nohy alebo ruky
  • svalové kŕče v okolí postihnutej oblasti

Bolesti z facetových kĺbov (drobných kĺbov, ktoré zabezpečujú spojenie medzi stavcami chrbtice)

Facetové kĺby sa nachádzajú na každom stavci. Ich úlohou je udržiavať stabilitu chrbtice a kontrolovať pohyb medzi stavcami. Bolesť cítime, ak sú tieto kĺby podráždené alebo poškodené.

Príznaky bolesti facetových kĺbov zahŕňajú:

• bolesti v oblasti chrbtice, ktoré sa môžu šíriť do iných častí chrbta
  • bolesť zhoršujúca sa po dlhšom sedení alebo fyzickej námahe
  • obmedzená pohyblivosť chrbta
  • intenzívnejšia bolesť pri ohýbaní chrbta
  • svalová slabosť alebo necitlivosť v okolí postihnutej oblasti

Bolesťou pri spinálnej stenóze

Spinálna stenóza je stav, pri ktorom dochádza k zúženiu priestoru v mieche, čo spôsobuje kompresiu resp. stlačenie nervových koreňov a miechy.

Príznaky sa môžu líšiť v závislosti od umiestnenia a závažnosti kompresie miechy a nervových koreňov.

Zvyčajne však zahŕňajú tieto príznaky:

• bolesť v chrbtici, ktorá sa môže šíriť do nôh alebo rúk
  • necitlivosť alebo slabosť v nohách, rukách alebo iných častiach tela
  • ťažkosti pri chôdzi a nestabilita
  • zhoršenie príznakov pri predklone alebo chôdzi na dlhšiu vzdialenosť
  • v závažných prípadoch, problémy s kontrolou čriev a močového mechúra

Bolesťami zo sakroiliakálneko kĺbu

Príznaky bolesti sakroiliakálneho kĺbu môžu zahŕňať:

• bolesť v dolnej časti chrbta, najmä v oblasti okolo bedier
  • stuhnutosť alebo obmedzenie pohybu v bedrovej oblasti
  • nepohodlie pri dlhodobom sedení, státí, chôdzi alebo jednoduchých pohyboch
  • bolesť šíriaca sa do hornej časti stehien
  • ochabnutie alebo necitlivosť v nohe

Ischias / radikulopatia („priškripnutie nervu“)

Ischias, alebo radikulopatia je stav charakterizovaný bolesťou a inými príznakmi, ktoré vychádzajú z ischiatického nervu. Ischiatický nerv je najväčší nerv v tele, ktorý sa skladá z mnohých menších nervových vetiev.

Príznaky ischiatickej bolesti môžu zahŕňať:

• intenzívna bolesť v dolnej chrbtici, ktorá sa šíri pozdĺž ischiatického nervu do zadnej strany stehna, podkolenia až k päte
  • slabosť svalov v nohe
  • mravčenie, necitlivosť alebo brnenie v nohe
  • zhoršenie bolesti pri kašli, kýchnutí, fyzickej aktivite alebo dlhšom sedení

Bolesťami pri neúspešnej operácii chrbtice (postlaminektomická bolesť)

Tento stav sa môže vyskytnúť u určitého percenta pacientov, ktorí podstúpili operáciu chrbtice.

Medzi príznaky postlaminektomickej bolesti patria:

• chronická bolesť chrbta alebo nohy, ktorá pretrváva aj po operácii
  • ostrá, bodavá alebo páliaca bolesť
  • prítomnosť bolesti aj počas bežných nenáročných aktivitách
  • obmedzenie pohybu
  • citlivosť alebo znecitlivenie v postihnutej oblasti

Medzirebrovou neuralgiou (bolesť rebier)

Medzirebrová neuralgia je stav charakterizovaný bolesťou medzi rebrami. Táto bolesť je spôsobená podráždením alebo stlačením nervových vetiev medzi rebrami.

Príznaky medzirebrovej neuralgie môžu zahŕňať:

• bolesť medzi rebrami, ktorá môže byť ostrá, bodavá alebo páliaca
  • zhoršenie bolesti pri pohybe, napríklad pri nádychu, kašli alebo kýchnutí
  • citlivosť alebo bolesť pri dotyku postihnutého miesta
  • obmedzený rozsah pohybu v oblasti hrudníka

Prevencia je kľúčová, ak ste sa však dostali do situácie, kedy máte silné bolesti, ktoré sa nedajú zmierniť, vyhľadajte odbornú pomoc.

Ak pociťujete bolesti chrbta alebo ďalšie sprievodné problémy spomenuté vyššie v texte, je dôležité podstúpiť dôkladné vyšetrenie a diagnostiku.

Žite bez bolesti a udržujte svoju chrbticu zdravú!

Bezplatná konzultácia

Nenašli ste všetky potrebné informácie?
Rada vám poradím a zodpoviem vaše otázky.
Zanechajte mi prosím váš kontakt
a ozvem sa vám hneď, ako to bude možné.

Mgr. Veronika Loosová
Konzultant, Pain Clinic - Centrum liečby bolesti

Zanechať kontakt pre bezplatnú telefonickú konzultáciu