Operácie

V našich ambulanciách používame najprogresívnejšie techniky a metodiky v súlade s najnovšími medicínskymi poznatkami. Sme vybavení najmodernejšími prístrojmi poskytujúcimi špičkovú starostlivosť v oblasti laserových operácií chrbtice a intervenčnej liečby.

Najmodernejšia a najefektívnejšia technológia operácie chrbtice na svete, teraz u nás v Centre liečby bolesti – Pain Clinic

Takmer každý pozná bolesti chrbta.
Tie sú väčšinou dôsledkom nesprávnej životosprávy, nadmerného zaťažovania chrbtice, nesprávneho postoja alebo sedu, nadvýživy až obezity, zanedbania pohybu, cvičenia a športu.
Keď však začnú bolesti vyžarovať do končatín, najčastejšie jednej alebo oboch nôh či rúk znamená to, že nervy, ktoré vystupujú z miechy a smerujú do končatín  niekde vo svojom priebehu stlačené. Tento útlak vyvoláva najčastejšie bolesti, ale môže spôsobiť aj ďalšie nepríjemnosti, ktorými sú oslabenie niektorých svalov, obmedzenie hybnosti celého tela, poruchy citlivosti a niekedy až poruchy močenia, stolicesexuálnych funkcií.
Keď si bežný človek nevie pomôcť zlepšením životosprávy stáva sa pacientom, ktorý sa potrebuje liečiť. Klasickými metódami liečby sú fyzický kľud, rehabilitácie, lieky na utíšenie bolesti a uvoľnenie svalov, infúzie či obstreky.
Príčina bolesti by mala byť odhalená vyšetrením lekára pomocou zobrazovacích vyšetrení ako sú počítačová tomografiamagnetická rezonancia.
Vo väčšine prípadov zobrazia príčinu, ktorou býva najčastejšie vysunutý interverbálny disk – platnička, s tlakom na nerv. Keď vyššie uvedené metódy liečby nezaberajú, prichádza na rad operačné riešenie.

Doteraz najčastejšou operáciou bola otvorená operácia v celkovej anestézii, pri ktorej sa z kožného rezu nad miestom vysunutia platničky prestrihne fascia, odpreparujú sa od chrbtice svaly. Odstráni sa časť oblúkov stavcov, prenikne sa k vysunutej časti platničky a tá sa pomocou klieští odstráni, čím sa zruší tlak na nerv. Operácia samozrejme nesie riziko zakrvácania v oblasti chrbtového kanála, kde je miecha a z nej vystupujúce nervy. Zároveň tak vzniká väčšia pravdepodobnosť vzniku infekcie, poškodenia obalu miechy a nervov a nelichotivá jazva.
Po operácií sú pacienti neschopní vykonávať rôzne činnosti tak ako pred operáciou a sú dlhodobo práceneschopní či invalidizovaní.

Prečo uprednostniť laserovú operáciu chrbtice?

Našťastie lekári a vedci priniesli jednu z úžasných nových techník a tou je perkutánna laserová dekompresia intervertebrálneho disku (PLDD), inak povedané laserová operácia platničky tzv. mikroinvazívnou metódou.
Túto metódu ponúkame na našom pracovisku. Operujeme v lokálnej anestézii aby mohol pacient spolupracovať. Z malého vpichu sa pod kontrolou röntgenového prístroja zavedie do poškodenej platničky tenká kanyla.
Najprv podáme malé množstvo kontrastnej látky aby sme sa presvedčili, že sme na správnom mieste. Potom aplikujeme laserovú energiu, ktorá odstráni poškodené tkanivo platničky, zníži sa v nej tlak a tak nastanú priaznivé podmienky na jej hojenie. Je to takmer bezbolestná procedúra.
Samotné tkanivo platničky sa pôsobením lasera zosilní, takže neprichádza k jej zníženiu. Tenká kanyla je zavádzaná do platničky z boku a preto nie sú ohrozené nervové štruktúry v chrbticovom kanáli. Pravdepodobnosť krvácania a infekcie je minimálna.

Už v ten istý deň v poobedňajších hodinách alebo najneskôr na druhý deň, podľa zdravotného stavu, pacienti po operácií odchádzajú domov. Práceschopní sú v priebehu niekoľkých dní. Preto je táto metóda výrazne výhodnejšia pre ľudí, ktorí chcú v krátkom čase opäť pracovať a plnohodnotne žiť.

Túto operáciu je možné financovať aj prostredníctvom splátok. Bližšie informácie Vám radi poskytneme na 0944 62 55 88.

Inovatívny a miniinvazívny chirurgický výkon – NOVINKA NA SLOVENSKU

Výkony endoskopickej spinálnej chirurgie indikujeme pri degeneratívnych ochoreniach chrbtice vo všetkých segmentoch u pacientov, ktorí majú herniovanú medzistavcovú platničku, najčastejšie v krčnejdriekovej oblasti, vplyvom čoho môže dochádzať k dráždeniu miechového koreňa. Prejavom sú bolesti s výpadkom citlivosti a/alebo hybnosti končatiny. U pacientov so spinálnou stenózou sa výkon uskutočňuje najčastejšie v driekovej oblasti.

Ide o miniinvazívnu operáciu čo znamená, že endoskop s hrúbkou ceruzky zavedieme cez drobný 1,5 cm rez väčšinou z bočnej strany chrbtice. Cez endoskop (diskoskop) sa zavedie optika spolu s ostatným príslušenstvom a prenikne do priestoru miechového kanála, kde sa nachádza vysunutá platnička, ktorá tlačí na nerv. Vysunutú časť platničky odstránime za neustálej vizualizácie.

Počas výkonu, ktorý trvá obvykle 40-60 min, je pacient uvedený do celkovej anestézie. Endoskopický druh operácie je miniinvazívny, a teda tento druh operácie je pre pacienta oveľa šetrnejší a menej bolestivý, pretože dochádza k minimálnemu poškodeniu svalových a kostných štruktúr. To znamená aj minimálny vznik predoperačných ako aj pooperačných komplikácii. Po výkone musí pacient ležať 2 hodiny a následujúcich 24 hodín je monitorovaný zdravotným personálom. Už na druhý deň je prepustený do domácej starostlivosti, kde musí dodržovať  pooperačný “šetriaci” vertebrogénny režim.

Vzhľadom na to, že ide o operačný zákrok, pacient musí počítať s istou dobou práceneschopnosti. Ak ide o fyzicky zaťažujúce zamestnanie, doba práceneschopnosti trvá 2-3 týždne. Ak sa nejedná o fyzicky náročnú prácu, tak sa do zamestnania môže vrátiť po niekoľkých dňoch. Čo sa týka návratu k plnej fyzickej aktivite ako aj dĺžky rehabilitácie, tie sa pohybujú v rozsahu 13-24 týždňov.

Po odstránení vysunutej platničky by bolesť mala takmer okamžite ustúpiť. Pacient pociťuje síce bolesť v oblasti operačného miesta, to je však prirodzenou súčasťou procesu hojenia. Bolesť postupne vymizne a pacient sa môže vrátiť k normálnemu plnohodnotnému životu.

Aké sú výhody pre pacienta?

Plne endoskopická chirurgia v oblasti chrbtice dosiahla uznanie a zaujala svoje oprávnené miesto vo všeobecnej koncepcii chirurgie. Je považovaná za alternatívu konvenčnej spinálnej chirurgie v liečbe degeneratívnych ochorení chrbtice. Lekári Pain Clinic dokážu na základe svojich dlhoročných skúseností a odborných znalostí odporučiť aplikáciu tejto metódy.

Výhody endoskopickej spinálnej chirurgie:

1. ide o minimálne invazívne zákroky, ktoré šetria zdravé tkanivo nachádzajúce sa medzi operačným poľom a kožou (paravertebrálne svalstvo, svalové úpony, fascie a iné dôležité štruktúry chrbtice),
  2. používaním miniaturizovaných operačných nástrojov docielime minimálnu manipuláciu s dôležitými tkanivami v operačnom poli s redukciou možnosti vzniku komplikácii v priebehu operácie (krvácanie, infekcia, poškodenie nervových štruktúr) alebo po operácii (vznik pooperačnej epidurálnej jazvy alebo fibrózy),
  3. operácia je možná na všetkých segmentoch chrbtice,
  4. dosahuje sa pri nej lepší pooperačný komfort, s redukciou pooperačnej bolesti, včasná mobilizácia a rýchly návrat do pôvodného sociálneho prostredia,
  5. rýchly návrat pacienta do práce, skrátenie práceneschopnosti,
  6. poskytuje rozšírenie liečebných možností a perspektív pre pacientov s vertebrogénnymi ťažkosťami.

Výkony indikujeme  pri degeneratívnych ochoreniach chrbtice vo všetkých segmentoch u pacientov, ktorí majú vysunutú medzistavcovú platničku najčastejšie v krčnej a bedrovej oblasti. Vplyvom toho môže dochádzať k dráždeniu miechového koreňa. Prejavom sú bolesti s výpadkom citlivosti alebo aj hybnosti končatiny.