Klinické príznaky neuropatie sa vyskytujú približne u jednej tretiny všetkých diabetikov. Okrem bolestí sú hlavnou komplikáciou pri bolestivej forme neuropatie strata citlivosti končatiny a spolu s ďalšími komplikáciami cukrovky, môžu viesť až ku strate končatiny. Pre ochorenie je veľmi dôležitá správna diagnostika, klasifikácia, určenie stupňa závažnosti a následné liečenie k čomu vám výrazne pomôže návšteva algeziológa v našej klinike.

Diabetická neuropatia je typ poškodenia nervov, ktorý sa vyvíja postupne a je spôsobený dlhodobo vysokou hladinou cukru v krvi. Aj keď neexistuje žiadny liek, riadenie hladiny cukru v krvi môže spomaliť jeho progresiu a zabrániť komplikáciám. Na vzniku bolesti pri diabetickej polyneuropatie sa zúčastňuje viacero metabolických a vaskulárnych faktorov, ktoré spôsobujú zhoršené prekrvenie nervového tkaniva. Pacienti pociťujú mravčenie, brnenie, bolesti na predkoleniach a nohách.

Stav sa vyvíja pomaly

Diabetická neuropatia je vážnou a častou komplikáciou cukrovky 1. a 2. typu. Ide o typ poškodenia nervov spôsobený dlhodobo vysokou hladinou cukru v krvi. Stav sa zvyčajne vyvíja pomaly, niekedy v priebehu niekoľkých desaťročí. Ak máte cukrovku a spozorujete necitlivosť, brnenie, bolesť, alebo slabosť v rukách, alebo nohách, mali by ste navštíviť lekára, alebo zdravotníckeho pracovníka, pretože ide o skoré príznaky periférnej neuropatie. Nebezpečenstvo hrozí väčšinou vtedy, keď necítite bolesť a na nohe sa vám vytvorí vred. V prípadoch závažnej, alebo dlhotrvajúcej periférnej neuropatie môžete byť náchylní na zranenia alebo infekcie. V závažných prípadoch môže zlé hojenie rán, alebo infekcia viesť k amputácii. Existujú rôzne typy diabetickej neuropatie, ktoré postihujú rôzne oblasti vášho tela a spôsobujú rôzne príznaky. Ak máte cukrovku, je dôležité pravidelne kontrolovať hladinu glukózy v krvi a kontaktovať lekára v prípade, že máte nejaké príznaky neuropatie.

Aké sú príznaky diabetickej neuropatie?

Je bežné, že príznaky neuropatie sa objavujú postupne. V mnohých prípadoch sa prvý typ poškodenia nervov týka nervov nôh. To môže viesť k symptómu niekedy bolestivého „mravenčenia“ v nohách. Príznaky sa líšia v závislosti od postihnutých oblastí. Bežné príznaky a symptómy rôznych typov diabetickej neuropatie zahŕňajú.

• ťažkosti s koordináciou pri chôdzi,
  • necitlivosť alebo bolesť v rukách alebo nohách,
  • pocit pálenia v nohách, najmä v noci,
  • svalová slabosť alebo ochabnutie,
  • nadúvanie alebo plnosť,
  • nevoľnosť, poruchy trávenia alebo vracanie,
  • hnačka alebo zápcha,
  • závrat, keď sa postavíte,
  • nadmerné alebo znížené potenie,
  • problémy s močovým mechúrom, ako je neúplné vyprázdnenie močového mechúra,
  • vaginálna suchosť,
  • erektilná dysfunkcia,
  • neschopnosť vnímať nízku hladinu glukózy v krvi,
  • problémy so zrakom, ako je dvojité videnie,
  • citlivosť na dotyk
  • zvýšená srdcová frekvencia.

Aké sú rôzne typy diabetickej neuropatie?

Termín neuropatia sa používa na označenie niekoľkých typov poškodenia nervov. U ľudí s cukrovkou existujú štyri hlavné typy neuropatie:

1. Periférna neuropatia

Najčastejšou formou neuropatie je periférna neuropatia a zvyčajne postihuje chodidlá a nohy, ale môže postihnúť aj paže alebo ruky. Príznaky sú rôzne a môžu byť mierne až závažné. Periférna neuropatia je tiež známa ako Polyneuropatia.

Príznaky zahŕňajú: Necitlivosť, pocity mravčenia alebo pálenia, extrémna citlivosť na dotyk, necitlivosť na horúce a nízke teploty, ostrá bolesť alebo kŕče, svalová slabosť, strata rovnováhy alebo koordinácie.

Niektorí ľudia pociťujú príznaky častejšie v noci. Ak máte periférnu neuropatiu, nemusíte cítiť zranenie alebo bolesť na nohe. Ľudia s cukrovkou majú často zlý krvný obeh, čo sťažuje hojenie rán. Táto kombinácia zvyšuje riziko infekcie. V extrémnych prípadoch môže infekcia viesť k amputácii.

2. Autonómna neuropatia

Druhým najčastejším typom neuropatie u ľudí s cukrovkou je autonómna neuropatia. Autonómny nervový systém riadi iné systémy vo vašom tele, nad ktorými nemáte žiadnu vedomú kontrolu.

Ovládajú sa ním mnohé orgány a svaly, vrátane: zažívacieho ústrojenstva, potné žľazy, pohlavné orgány a močový mechúr či kardiovaskulárny systém.

Nervové poškodenie tráviaceho systému môže spôsobiť: zápcha, hnačka, problémy s prehĺtaním, gastroparéza, ktorá spôsobuje príliš pomalé vyprázdňovanie žalúdka do tenkého čreva.

Gastroparéza: Spôsobuje oneskorenie trávenia, ktoré sa môže časom zhoršiť, čo vedie k častým nevoľnostiam a zvracaniu. Zvyčajne budete cítiť sýtosť príliš rýchlo a nebudete schopní dojesť. Oneskorené trávenie tiež často sťažuje kontrolu hladín glukózy v krvi, pričom sa často striedajú vysoké a nízke hodnoty. Príznaky hypoglykémie, ako je potenie a búšenie srdca, môžu u ľudí s autonómnou neuropatiou zostať neodhalené. To môže znamenať, že si nevšimnete, keď máte nízku hladinu cukru v krvi, čím sa zvyšuje riziko hypoglykemickej núdze.

Sexuálne problémy a problémy s močovým mechúrom: Autonómna neuropatia môže tiež spôsobiť sexuálne problémy, ako je erektilná dysfunkcia, vaginálna suchosť alebo ťažkosti s dosiahnutím orgazmu. Neuropatia v močovom mechúre môže spôsobiť inkontinenciu alebo sťažiť úplné vyprázdnenie močového mechúra.

Kardiovaskulárne problémy: Poškodenie nervov, ktoré riadia vašu srdcovú frekvenciu a krvný tlak, môže spôsobiť, že budú reagovať pomalšie. Môžete pocítiť pokles krvného tlaku a pociťovať točenie hlavy alebo závrat, keď vstanete po sedení alebo ležaní, alebo keď sa namáhate. Autonómna neuropatia môže tiež spôsobiť abnormálne rýchlu srdcovú frekvenciu.

Autonómna neuropatia: Môže sťažiť identifikáciu niektorých príznakov srdcového infarktu. Keď vaše srdce nedostáva dostatok kyslíka, nemusíte cítiť žiadnu bolesť na hrudníku.

3. Proximálna neuropatia

Zriedkavou formou neuropatie je proximálna neuropatia, tiež známa ako diabetická amyotrofia. Táto forma neuropatie je bežnejšia u dospelých, starších ako 50 rokov s cukrovkou 2. typu a je diagnostikovaná častejšie u mužov. Často postihuje boky, zadok alebo stehná. Môžete pocítiť náhlu a niekedy silnú bolesť. Svalová slabosť na nohách môže sťažiť vstávanie bez pomoci. Diabetická amyotrofia zvyčajne postihuje iba jednu stranu tela. Po nástupe príznakov sa zvyčajne zhoršia a nakoniec sa začnú pomaly zlepšovať. Väčšina ľudí sa uzdraví v priebehu niekoľkých rokov aj bez liečby.

4. Fokálna neuropatia

Fokálna neuropatia alebo mononeuropatia sa vyskytuje, keď dôjde k poškodeniu jedného špecifického nervu alebo skupiny nervov, čo spôsobuje slabosť v postihnutej oblasti. Najčastejšie sa to vyskytuje v ruke, hlave, trupe alebo nohe. Objavuje sa náhle a prípad je zvyčajne veľmi bolestivý. Rovnako ako proximálna neuropatia, väčšina fokálnych neuropatií zmizne v priebehu niekoľkých týždňov alebo mesiacov a nezanecháva žiadne trvalé poškodenie. Najčastejším typom je syndróm karpálneho tunela. Hoci väčšina z nich nepociťuje príznaky syndrómu karpálneho tunela, asi 25 % ľudí s cukrovkou má určitý stupeň kompresie nervov na zápästí.

Príznaky fokálnej neuropatie zahŕňajú: bolesť, necitlivosť, brnenie v prstoch, neschopnosť sústrediť sa, dvojité videnie, bolesť za očami, Bellova obrna, bolesť v izolovaných oblastiach, ako je predná časť stehna, dolná časť chrbta, panvová oblasť, hrudník, žalúdok, vo vnútri chodidla, mimo dolnej časti nohy alebo slabosť palca na nohe.

Nemali by ste zabúdať, že pre mnohé spomenuté ochorenia je veľmi dôležitá správna a včasná diagnostika, klasifikácia, určenie stupňa závažnosti a následné liečenie. MUDr. Ireneusz Przewlocki, PhD. (algeziológ) vám indikuje vhodnú kombináciu medikamentóznej liečby, vďaka ktorej Vám uľaví od bolesti.

Bezplatná konzultácia

Nenašli ste všetky potrebné informácie?
Rada vám poradím a zodpoviem vaše otázky.
Zanechajte mi prosím váš kontakt
a ozvem sa vám hneď, ako to bude možné.

Mgr. Veronika Loosová
Konzultant, Pain Clinic - Centrum liečby bolesti

Zanechať kontakt pre bezplatnú telefonickú konzultáciu