Bolesti hlavy sú jedným z najčastejších symptómov, s ktorými sa stretáva lekár zaoberajúci sa bolesťou - teda algeziológ. Sporadicky sa vyskytuje až u 90 % dospelých, pričom 20 % populácie zažíva bolesti hlavy často. 2 % svetovej populácie, čiže viac než 160 miliónov ľudí, sa sťažuje na každodenné bolesti hlavy. Nejedná sa však len o dobre známu migrénu. Mnoho ľudí zažíva bolesť hlavy v zátylku, tenzné bolesti či bolesť hlavy z krčnej chrbtice. Aké typy teda poznáme - a čo s nimi vieme v Pain Clinic urobiť?

Typy bolesti hlavy

Z hľadiska príčiny bolesti hlavy delíme na primárne a sekundárne. Primárne tvoria približne 90 % prípadov, ich príčina je pre laika neznáma a podstatu tvorí práve bolesť hlavy. Medzi ne zaraďujeme bolesti ako:

• Migréna je obyčajne epizodická (vedľajšia), záchvatovitá bolesť hlavy, najčastejšie pulzujúceho charakteru. Medzi príznaky patrí tiež podráždenosť, depresívne stavy, zívanie či bolestivé napätie vo svaloch trvajúce niekoľko hodín.

• Tenzná bolesť hlavy je epizodická a chronická. Po migréne je druhou najčastejšou formou primárnej bolesti hlavy. Vyznačuje sa prudkou bolesťou u osoby, ktorá doteraz bolesti nemala.
  • Cluster headache a ostatné vegetatívne trigeminové neuralgie
  • Iné primárne bolesti hlavy bez štrukturálneho postihnutia

Primárnu bolesť hlavy možno charakterizovať ako tupú bolesť, ktorá je spojená s únavou či reakciou na stres. Bolesť je zvyčajne tlaková a kolísavej intenzity či už priamou stimuláciou, prenášaním bolesti alebo zvýšenýmu útlaku záhlavných nervov. Stav nie je schopný uvoľnenia a spôsobuje tak bolesť. Najčastejšie to postihne svaly kruk - a nastáva bolesť v šiji, bolesť v krčnej oblasti alebo spomínaná bolesť hlavy.

Sekundárne bolesti hlavy sú vyvolané príčinou. Môžu byť tiež príznakmi iných ochorení a aj preto je potreba navštíviť odborníka, ktorý určí dôvod bolesti.

Liečba bolesti hlavy

Pri primárnych typoch bolestiach hlavy využívame v Pain Clinic intervenčnú liečbu. Počas nej algeziológ v prvom rade určí správnu diagnostiku a neskôr pomocou intervenčných techník navrhuje terapiu. Tá môže pozostávať z injekčného podania liekov, denervačnej techniky až po endoskopické výkony. Výsledkom je však citeľná úľava a skvalitnenie kvality života.

Pri sekundárnych bolestiach hlavy určí algeziológ presnú príčinu bolesti. Na základe toho, ak to je v jeho kompetencii, rieši ochorenie, z ktorého príznak v podobe bolesti hlavy vzišiel.

Bezplatná konzultácia

Nenašli ste všetky potrebné informácie?
Rada vám poradím a zodpoviem vaše otázky.
Zanechajte mi prosím váš kontakt
a ozvem sa vám hneď, ako to bude možné.

Mgr. Veronika Loosová
Konzultant, Pain Clinic - Centrum liečby bolesti

Zanechať kontakt pre bezplatnú telefonickú konzultáciu