Onkologické bolesti sú bolesti, ktoré sú spojené s rakovinou a môžu sa vyskytovať u pacientov počas priebehu ochorenia. V 70% populácie mávajú onkologickí pacienti s nádorovým ochorením rôzne nepríjemné bolesti. Spôsobujú ich metastázy v kostiach, rôzne poškodenia svalov, nervov, bolesti pobrušnice, zväčšené lymfatické uzliny v hrudníku či bolesti v bruchu.

Existujú dva hlavné typy onkologických bolestí

1. Akútna bolesť

Táto forma bolesti sa môže vyskytnúť v dôsledku preniknutia nádoru do blízkych tkanív alebo orgánov. Jedná sa napríklad o bolesť spôsobenú zablokovaním močového traktu v dôsledku nádorového rastu alebo akútnu bolesť spôsobenú zlomeninami v dôsledku oslabenia kostí metastázami.

1. Chronická bolesť

Bolesť pretrvávajúca aj po skončení liečby rakoviny, ktorá môže byť dlhodobá. Príčinami môžu byť posttraumatickéneuropatické bolesti alebo bolesť spôsobená dlhodobými metastázami.

Liečba onkologickej bolesti je dôležitou súčasťou starostlivosti o pacientov s rakovinou. Je individuálna, zohľadňuje typ a závažnosť bolesti, príčinu a celkový stav pacienta.

Onkologickým pacientom vieme pomôcť nielen účinnejšou medikamentóznou liečbou, ale aj technikami intervenčnej algeziológie :

Blokádou sympatikového nervového systému

Vo vegetatívnom nervovom systéme v časti sympatikového nervového systému (ktorý zrýchľuje srdcovú frekvenciu) vieme blokádami ovplyvniť koľko receptorov sa bude napájať, čím terapeuticky ovplyvníme bolestivé vnemy (orgány dutiny brušnej a podkožie).

Neurolízou sympatikového nervového systému – ktorá predstavuje chirurgické uvoľnenie nervov z jazvovitých zrastov.

Neurolýza sympatikového nervového systému je zákrok, ktorý sa používa na zmiernenie bolesti v oblasti, kde sa nachádza sympatický nervový systém. Sympatický nervový systém je časť autonómneho nervového systému, ktorá zabezpečuje kontrolu nad rôznymi telesnými funkciami, ako je napríklad regulácia krvného tlaku, srdcový rytmus a zásobovanie krvi do rôznych častí tela.

Pri neurolýze sympatikového nervového systému sú sympatické nervy, ktoré prenášajú signály bolesti lokalizované a následne odstránené alebo zablokované. Tým sa zablokuje schopnosť nervov prenášať tieto signály z postihnutého miesta do mozgu, čo vedie k úľave od bolesti.

Selektívnou radiofrekvenčnou abláciou

Revolučný a moderný chirurgický zákrok, pri ktorom prerušíme nervy (denervacia) zodpovedné za prenos bolesti (využíva sa cielený tepelný účinok elektrického prúdu o frekvencii rádiových vĺn, aplikovaný prostredníctvom špeciálnej elektródy do žiadaného miesta v ľudskom tele).Tento postup sa vykonáva pomocou špeciálneho zariadenia, ktoré generuje vysokofrekvenčnú elektrickú energiu.

Zákrok sa vykonáva pod kontrolou zobrazenia, ako je röntgen, ultrazvuk alebo CT, aby lekár presne lokalizoval miesto, kde pacient pociťuje bolesť. Potom lekár vloží jemnú ihlu alebo elektródu na miesto, kde sa nachádzajú cievky, ktoré spôsobujú bolesť. Teplo z rádiofrekvenčnej energie sa následne použije na zahriatie a poškodenie týchto cievok, čo vedie k zníženiu prenosu bolestivých signálov do mozgu.

Selektívna rádiofrekvenčná ablácia je selektívna v tom zmysle, že priamo zasahuje do konkrétneho nervu alebo cievky, ktorá je zodpovedná za bolesť. Tým, že sa zablokujú tieto signály bolesti, sa pacientovi uľaví od bolesti.

Tento zákrok sa často používa na liečbu chronickej bolesti chrbta, krku, kolena, ramena a ďalších oblastí tela, ktoré sú spojené s nervovou bolesťou. Pred vykonaním selektívnej rádiofrekvenčnej ablácie je dôležité, aby sa pacient podrobil dôkladnému vyšetreniu a diskusii s lekárom o možných rizikách, výhodách a očakávaných výsledkoch.

Bezplatná konzultácia

Nenašli ste všetky potrebné informácie?
Rada vám poradím a zodpoviem vaše otázky.
Zanechajte mi prosím váš kontakt
a ozvem sa vám hneď, ako to bude možné.

Mgr. Veronika Loosová
Konzultant, Pain Clinic - Centrum liečby bolesti

Zanechať kontakt pre bezplatnú telefonickú konzultáciu