30.04.2024

Vaša krčná chrbtica pozostáva z prvých siedmich stavcov chrbtice. Poskytuje oporu pre váhu vašej hlavy, obklopuje a chráni vašu miechu a umožňuje široký rozsah pohybov hlavy. Mnoho stavov však ovplyvňuje konkrétne túto oblasť chrbtice, a to vrátane bolesti krku, artritídy, degeneratívnych ochorení kostí a platničiek či stenózy. K dispozícii je veľa možností liečby, a preto vám v článku priblížime niektoré z nich a rovnako tiež možné príčiny bolesti.

Bolesť krku, niekedy nazývaná cervikalgia, je bolesť v chrbtici alebo okolo nej v oblasti pod hlavou. Bolesť krčnej chrbtice je bežným príznakom mnohých rôznych zranení a zdravotných stavov. Môžete mať axiálnu bolesť krku (pociťovanú väčšinou na krku) alebo radikulárnu bolesť krku (bolesť, ktorá vystreľuje do iných oblastí, ako sú ramená, alebo paže). Môže byť tiež akútna (trvá od niekoľkých dní do šiestich týždňov), alebo chronická (trvá dlhšie, ako tri mesiace).

Bolesť krku môže narúšať vaše každodenné aktivity a znižovať kvalitu života, ak sa nelieči včas. Našťastie väčšina príčin bolesti krku nie je vážna a zlepšuje sa konzervatívnou liečbou, ako sú lieky proti bolesti, cvičenie a adekvátne zvládanie stresu.

Ako sa prejavuje bolesť krčnej chrbtice?

Niektorí ľudia popisujú bolesť ako:

Pretrvávajúcu bolesť

bodavú alebo pálčivú bolesť

bolesť v oblasti krku, alebo po bokoch krčnej chrbtice

vystreľujúcu bolesť, ktorá im prechádza z krku na ramená alebo ruky

Bolesť krku však môže zahŕňať ďalšie príznaky, vrátane:

Bolesti hlavy

stuhnutosti v krku, ramenách a hornej časti chrbta

neschopnosti otočiť krk alebo nakloniť hlavu

necitlivosti, alebo mravčenie v ramenách, alebo pažiach

Bližšia špecifikácia príznakov cervikálnej krčnej (spinálnej) stenózy

Ak zúženie chrbticového kanála nastane v oblasti krku, nazývame tento stav cervikálna spinálna stenóza. Príznaky tohto stavu môžu zahŕňať:

Bolesť chrbta - Ľudia so stenózou chrbtice môžu alebo nemusia mať bolesť chrbta v závislosti od stupňa artritídy, ktorá sa vyvinula. Miechové nervy prenášajú pocity v špecifických častiach tela. Tlak na nervy môže spôsobiť bolesť v oblastiach, ktoré nervy zásobujú.

Pálčivá bolesť v sedacej časti alebo nohách (ischias) – Bolesť krčnej chrbtice je s bolesťou nôh úzko spojená. Tlak na miechové nervy môže spôsobiť bolesť alebo pocit pálenia, v oblastiach, ktoré nervy zásobujú. Zvyčajne začína v oblasti sedacej časti a vyžaruje dolu po nohe.

Necitlivosť alebo mravčenie v sedacej časti, alebo nohách – Keď sa tlak na nerv zvyšuje, pálčivú bolesť často sprevádza necitlivosť a brnenie, hoci nie všetci pacienti budú pociťovať oba príznaky zároveň.

Slabosť v nohách alebo "klesanie nohy" - Akonáhle tlak dosiahne kritickú úroveň, môže sa vyskytnúť slabosť v jednej alebo oboch nohách, čo spôsobí, že chodidlo pri chôdzi stráca balans.

Koho postihuje bolesť krčnej chrbtice?

Bolesť krku je bežná a postihuje 10 % až 20 % dospelých v aktívnom veku. Vaša šanca na rozvoj sa však zvyšuje tiež s pribúdajúcim vekom. U starších ľudí vzniká v dôsledku už celkových degeneratívnych zmien.

Bolesť krčnej chrbtice sa však môže objaviť aj u tehotných žien, rovnako, ako, aj ďalšie sprievodné problémy. V tomto smere existuje mnoho možných príčin bolesti. Bolesť sedacieho svalu v tehotenstve môže byť spôsobená napríklad hemoroidmi, ischiasom a ďalšími. Ako plod a maternica rastú, vyvíjajú tlak na boky, chrbát a sedaciu časť. Bolesť môže tiež prameniť z komplikácií tehotenstva a nesúvisiacich zdravotných problémov. Bez ohľadu na príčinu sa poraďte s lekárom o každej novej bolesti, ktorá sa u vás objaví počas tehotenstva. Lekár vám môže často pomôcť vypracovať plán liečby na zmiernenie akýchkoľvek nepríjemných symptómov.

Bežné príčiny cervikalgie – (bolestivosti krčnej chrbtice) vrátane napätia, zranenia a stresu

Bolesť v krčnej chrbtici môže byť výsledkom fyzických zmien súvisiacich s námahou, zranením, alebo starnutím, alebo môže súvisieť so stresom. Bolesť krku má mnoho možných príčin, vrátane:

Starnutia - Ako starnete, prirodzené opotrebovanie môže spôsobiť zhoršenie alebo degeneráciu častí krčnej chrbtice, čo spôsobuje bolesť. Degeneratívne stavy, ako je osteoartritída (opotrebovanie kĺbovej chrupavky) a spinálna stenóza (zúženie priestorov v chrbtici), môžu viesť k bolestiam krku. Stres a opakované pohyby môžu časom spôsobiť oslabenie platničiek v krčnej chrbtici, čo spôsobí herniáciu platničky alebo zovretie nervu.

Fyzická záťaž - Nadmerné používanie krčných svalov počas opakujúcich sa alebo namáhavých činností môže viesť k stuhnutosti a bolesti. Zlé držanie tela, slabé brušné svaly a vyššia telesná hmotnosť môžu ovplyvniť zarovnanie vašej chrbtice a prispieť k bolestiam krku. Napríklad namáhanie krku pri dlhodobom sledovaní obrazovky počítača je bežnou príčinou bolesti krku.

Psychický stres - Napínanie krčných svalov v dôsledku stresu, môže viesť k bolestiam a k stuhnutiu krku. Mnoho ľudí, ktorí sťahujú tieto svaly, keď sú v prílišnom strese alebo v stave rozrušenia, si neuvedomujú, že to robia, až, kým ich krk nezačne bolieť.

Zranenia - Trauma a iné zranenia môžu poškodiť svaly, väzy, platničky, kĺby stavcov a nervové korene v mieche a viesť k bolestiam krku.

Výrastky - nádory, cysty vrátane kostných výrastkov, môžu vyvíjať tlak na nervy v krčnej chrbtici, čo spôsobuje bolesť.

Iné zdravotné stavy - Bolesť krku môže byť príznakom aj mnohých iných zdravotných stavov, vrátane meningitídy, reumatoidnej artritídy či rakoviny. V prípade podozrenia a pretrvávajúcej bolesti je potrebné navštíviť lekára včas, aby ste tieto závažné ochorenia vedeli bezpečne vylúčiť.

Ako liečiť bolesť krčnej chrbtice?

Cieľom liečby krčnej chrbtice je zmierniť bolesť a zlepšiť pohyb v krku. Väčšina príčin bolesti krku sa nakoniec zlepší a dá sa zvládnuť doma. Váš poskytovateľ navrhne liečbu na zvládnutie vašich príznakov vrátane:

Liekov proti bolesti a liekov na uvoľnenie svalov: Lieky vrátane nesteroidných protizápalových liekov na zmiernenie bolesti a zápalu krku a svalové relaxanciá, ktoré pomáhajú pri hojení svalov krku, sú bežnými liekmi prvej línie proti bolesti krku.

Fyzikálna terapia: Môžete pracovať s fyzickým terapeutom alebo fitness trénerom, aby ste sa naučili cvičenia a pohyby, ktoré posilňujú svaly a šľachy na krku a zlepšujú flexibilitu.

Elektrický nervový stimulátor (TENS): Jednotka TENS aplikuje nízkoúrovňový elektrický prúd na vašu pokožku v blízkosti vašich nervov, aby narušil signál bolesti, ktorý spôsobuje nepohodlie.

Steroidné injekcie: Injekcia v blízkosti nervových koreňov môže znížiť zápal a zmierniť bolesť.

Alternatívne terapie: Váš poskytovateľ vám môže odporučiť akupunktúru na zmiernenie bolesti alebo masáž na uvoľnenie stiahnutých svalov, ktoré prispievajú k vášmu nepohodliu.

Chirurgia: Väčšina príčin bolesti krku nevyžaduje operáciu. Napriek tomu možno budete potrebovať operáciu krčnej chrbtice, ak sa jeden alebo viac stavcov vo vašej chrbtici posunulo z miesta, alebo vyvíja tlak na vaše nervy.

Operácia krku sa zvyčajne vykonáva na zmiernenie príznakov spôsobených jedným z dvoch typov patológií:

Kompresia miechy na krku, tiež nazývaná cervikálna spondylóza myelopatie

Kompresia koreňov miechového nervu v krku, nazývaná aj cervikálna radikulopatia

Špecifické chirurgické ciele sú prispôsobené pre každého pacienta na základe miesta a povahy anatomickej abnormality. Napríklad operácia na liečbu bolesti nervov z degeneratívneho ochorenia disku sa zameriava na zmiernenie bolesti a nervového tlaku, zatiaľ čo operácia na liečbu kompresie miechy sa zameriava na obnovenie funkcie a prevenciu ďalšieho poškodenia. To, či ste vhodným kandidátom na operáciu alebo vám môže pomôcť alternatívna liečba vám najlepšie individuálne zodpovie fundovaný lekár z nášho centra liečby bolesti Pain Clinic, ktorý pri návšteve zhodnotí Váš zdravotný stav a vypočuje si vaše konkrétne ťažkosti.