18.05.2023

SPINÁLNA STENÓZA

Spinálna stenóza

Ochorenie charakterizované zúžením kanálu miechy v chrbtici a ochrnutím nervových koreňov. Spôsobuje rôzne bolesti, ťažkosti s pohybom a poruchy koordinácie. Môže byť spôsobené artrózou chrbtice, degeneráciou medzistavcových platničiek, rôznymi zápalovými ochoreniami alebo nádorom. Klinické príznaky zahŕňajú bolesť, ochrnutie, poruchy funkcií ramien a nôh, ťažkosti s chôdzou a koordináciou. Priebeh ochorenia je často skrytý a vyvíja sa bez toho, aby človek pociťoval príznaky. Prejaví sa až časom, následkom starnutia. Prvé príznaky sa zväčša objavujú okolo 50. roku života, v niektorých prípadoch aj skôr.
Príčiny sú rôzne.

Vývojové

1. Idiopatické – neexistuje jasná alebo zrejmá príčina choroby
2. Achondroplastické – zakrpatenie končatín a tela, spôsobené génovou mutáciou

Získané

1. Úraz
2. Nádor
3. Reumatizmus
4. Degeneratívne kostné výrastky
5. Po operačnom zákroku
6. Chronické ochorenie kostí

Kombinácia vývojových a získaných foriem

Tipy spinálnej stenózy

Lumbálna stenóza

Najčastejšia forma spinálnej stenózy, ktorý sa vyskytuje v krížovej časti chrbta. Najčastejšie symptómy: krívanie, bolesť spodnej časti chrbta, bolesť a slabosť v nohách, znížená citlivosť a problémy s kontrolou močenia a stolice. Príznaky sa líšia od toho, ktoré nervy sú postihnuté.

Cervikálna stenóza

Ide o poškodenie na úrovni krčnej chrbtice. Príznaky: bolesť krku, ramien a rúk, slabosť, porucha motoriky, mravčenie, problémy s dýchaním, znížená citlivosť a problémy s koordináciou.

Menej často sa vyskytuje hrudníková spinálna stenóza.

Kortikoidy

Kortikoidy sú skupina steroidných hormónov, ktoré sú produkované kôrou nadobličky. Môžu byť použité ako lieky na liečbu rôznych ochorení, napríklad na zmiernenie zápalových ochorení, ako je reumatoidná artritída, na potlačenie imunitnej odpovede po transplantácii orgánov, liečenie kožných ochorení ako je ekzém, zmiernenie alergických reakcií a na zmiernenie vedľajších účinkov chemoterapie. Kortikoidy by sa mali používať iba pod dohľadom lekára, pretože majú množstvo vedľajších účinkov, vrátane zvýšeného rizika infekcií, osteoporózy, vysokého krvného tlaku, cukrovky a ďalších ochorení.

Nerv

Nervy

Nervy sú súčasťou nervového systému. Zohrávajú dôležitú úlohu pri prenose informácií medzi mozgom a zvyškom tela a ich poškodenie môže mať vplyv na pohyb, pocitové vnímanie, zmysly a koordináciu. Sú zložené z vlákien, ktoré sú obalené ochrannou vrstvou a prenášajú nervové impulzy z mozgu a miechy do rôznych častí tela napr. svalov, orgánov a žliaz. Sú súčasťou 2 hlavných skupín nervového systému – centrálneho nervového systému, ktorý tvorí mozog a miecha a periférneho nervového systému, ktorý zahŕňa všetky ďalšie nervy v tele.

Medzirebrová neuralgia

Medzirebrová neuralgia je stav s bolesťou v oblasti medzi rebrami, kde sa nachádzajú nervy, svaly a koža. Ide o bolestivé záchvaty alebo ostrejšiu bolesť, ktorá môže trvať niekoľko minút. Zväčša je spôsobená podráždením nervov v tejto oblasti.
Môže sa vyskytnúť u ľudí rôzneho veku a pohlavia a má niekoľko možných príčin, ako napríklad trauma, infekcia, zápal alebo degenerácia nervov. Medzi najčastejšie príznaky patria dýchavičnosť, kašeľ, tlak v hrudníku a sťažené dýchanie.

Postlaminektomická bolesť

Je chronická bolesť, ktorá môže nastať u pacientov, ktorí absolvovali operáciu miechy alebo krížovej kosti s cieľom zmierniť problémy spojené so stenózou miechy alebo kýlou medzistavcovej platničky.
Môže byť spôsobená napr. nesprávnym hojením po chirurgickom zákroku alebo degeneráciou tkanív po operácii. Medzi symptómy patria: bolesť v oblasti po operácii, ktorá môže byť chronická a postupne sa zhoršovať, stuhnutosť svalov, strata citlivosti a svalová slabosť.

Sakroiliakálny kĺb

Sakroiliakálny kĺb je spojenie medzi sakrálnou kosťou a iliovou kosťou (časť bedrovej kosti) na oboch stranách panvy. Tento kĺb slúži ako spojenie medzi hornou a dolnou časťou tela a poskytuje oporu a stabilitu bedrovej oblasti
Môže byť zdrojom bolesti v spodnej časti chrbta, bedrovej oblasti a bokoch.  Bolesť v sakroiliakálnom kĺbe môže mať mnoho rôznych príčin, vrátane zápalových ochorení. Táto bolesť sa zvyčajne zhoršuje počas pohybu alebo dlhšieho státia.

Blokáda nervov

Blokáda nervov je procedúra, pri ktorej sa podáva lokálne anestetikum do oblasti nervu, aby sa znížil alebo úplne zastavil prenos bolestivých signálov do mozgu. Táto procedúra je užitočná pri liečbe rôznych stavov ako sú napríklad chronická bolesť chrbta, bolesti hlavy, neuropatické bolesti, bolesti svalov a kĺbov.
V niektorých prípadoch sa môže blokáda nervov vykonávať aj s použitím steroidov, ktoré znižujú zápal v oblasti nervu.
Blokáda nervov môže byť účinná pri zmiernení bolesti a podpore pohyblivosti. Účinok sa môže líšiť v závislosti od príčiny bolesti. Niektoré blokády môžu byť krátkodobé a trvať len niekoľko hodín, iné vydržia niekoľko dní alebo týždňov.
Výhody, účinky a možné kontraindikácie blokády nervov treba vždy konzultovať s lekárom.

Facetové kĺby

Bolesť chrbta

Facetové kĺby sú malé kĺby, ktoré sa nachádzajú po oboch stranách stavcov v chrbtici. Tieto kĺby pripájajú jeden stavcový oblúk k druhému a umožňujú pohyb medzi jednotlivými stavcami. Produkujú synoviálnu tekutinu, ktorá zabezpečuje klzkosť pohybu.
dôležité pre stabilitu a pohyblivosť chrbtice. Pomáhajú udržiavať správne zarovnanie chrbtice a umožňujú jej rotácie, rozťahy a ohyby.
Problémy s facetovými kĺbami môžu spôsobovať bolesť v chrbtici, ktorá sa môže šíriť do oblasti krížovej kosti, svalov a brucha. Najčastejšie sú problémy s nimi spôsobené vekom, zraneniami, nadmernou opakovanou záťažou alebo nesprávnym držaním tela.

Algeziologické intervenčné diagnostické postupy

Diagnostické postupy

Tieto postupy zahŕňajú vstrekovanie lokálneho anestetika do špecifických častí tela a sú zamerané na zistenie presnej príčiny bolesti. Algeziológovi pomôžu prispôsobiť liečebný plán, ktorý je individuálne prispôsobený pacientovi.

Najbežnejšie algeziologické intervenčné diagnostické postupy zahŕňajú:

1. Intraasrtikulárne vstrekovanie – vstrekovanie lokálneho anestetika priamo do kĺbov na určenie, či je pri kĺbovej bolesti príčinou samotný kĺb
2. Epidurálny blok – vstrekovanie lokálneho anestetika do priestoru v blízkosti miechy na určenie, či je pri príčinou bolesti miecha alebo nervy s ňou prepojené
3. Medziobratlový foraminálny blok – lokálne anestetiká sa vstrekujú do foramenu (otvor, kde nervy opúšťajú miechu), na určenie, či sú nervy príčinou bolesti vyskytujúcej sa v určitej oblasti tela
4. Facetový blok – vstrekovanie lokálneho anestetika v blízkosti facetových kĺbov, aby sa určilo, či sú tieto kĺby zdrojom bolesti
5. Elektrodiagnostické testy – používajú sa na meranie elektrickej aktivity špecifických svalov, nervov a miechy

Diagnostika

Diagnostika bolesti chrbta

Diagnostika je proces získavania informácií a dát prostredníctvom klinických testov, laboratórnych vyšetrení a ďalších diagnostických postupov s cieľom určiť prítomnosť alebo neprítomnosť ochorenia, identifikovať konkrétne chorobné procesy a stanoviť diagnózu.
Celkovo môžeme diagnostiku charakterizovať ako proces zberu a interpretácie informácií s cieľom určiť správnu diagnózu a zahájiť vhodnú liečbu.

Pricviknutý nerv

Priškripnutý nerv sa môže vyskytnúť v rôznych častiach tela, od krku až po dolné končatiny.  Je to stav, kedy je nerv stlačený alebo podráždený, čo môže spôsobovať rôzne zdravotné problémy. K pricviknutiu dochádza v dôsledku stlačenia, podráždenia alebo kompresie nervu, čo sa prejavuje bolesťou, brnením, mravčením alebo ochabnutými svalmi v postihnutej oblasti. Príznaky sa môžu zhoršovať pri určitých pohyboch alebo pri dlhodobej nepohyblivosti.

Akútna diskogénna bolesť chrbtice - Platničková bolesť

Akútna bolesť chrbtice
Táto bolesť je charakterizovaná náhlym a silným bolestivým pocitom spôsobeným zranením alebo poškodením medziobratlovej platničky. Bolesť je často sprevádzaná obmedzeným pohybom a napätím v svaloch. Môže sa vyskytnúť kdekoľvek v chrbtici, najčastejšie v dolnej časti chrbta alebo v krčnej chrbtici.
Akútna diskogénna bolesť chrbtice môže byť spôsobená rôznymi faktormi, ako sú náhle trhnutie, pád, zvýšený tlak alebo opakované pohyby, ktoré zaťažia medziobratlové platničky.
Ignorovanie tohto problému môže viesť k dlhodobejším a závažnejším problémom s chrbticou.