23.08.2022

Podľa odhadov trpí chronickými bolesťami chrbta v Európe až približne 3,8% dospelých pracujúcich mužov, pričom u žien je toto číslo ešte vyššie – chronickú bolesť udáva až skoro 5% dospelých pracujúcich žien. Na americkom kontinente trápi bolesť chrbta dokonca až 8% dospelých obyvateľov. Chronická bolesť chrbta nebolí postihnutých len fyzicky, bolesť môžu pociťovať aj psychickú. Od zdravotných komplikácií a fyzických ťažkostí, až po ovplyvnenie nálady, pamäti, vzťahov a pracovných aktivít, chronická bolesť môže mať obrovský vplyv na život človeka.

Keď trpíte bolesťou chrbta, viete, že nájsť úľavu je kľúčom k šťastnému životu. Primárnou výhodou liečby je, samozrejme, to, že si môžete vychutnať úľavu od otravnej bolesti, ktorá vám pravdepodobne bráni robiť veľa vecí, ktoré za normálnych okolností robíte veľmi radi.  Pokiaľ je bolesť chrbta neliečená, bráni vám žiť produktívny a príjemný život. Treba však dbať aj na iné riziká a dôsledky? Určite áno.

Bez ohľadu na príčinu môže bolesť chrbta ovplyvniť našu schopnosť  vykonávať pracovné úlohy. 6 až 10% pracujúcich dospelých v Spojených štátoch prestalo pracovať, zmenilo zamestnanie alebo urobilo zásadnú zmenu v pracovných aktivitách kvôli bolestiam chrbta alebo krížov.

MUDr. Ireneusz Przewlocki je odborník vo svojom odbore a za svoju kariéru už pomohol s bolesťami chrbta tisíckam pacientov. Je zakladateľom Pain Clinic – Centra liečby bolesti a  ako sám vraví, s návštevou lekára kvôli bolestiam chrbtice netreba otáľať. Bez správnej diagnostiky sa môžu len podávať lieky, ktoré síce na chvíľu pomôžu, ale zakrátko sa ťažkosti vrátia.

Jediným spôsobom, ktorým sa dá presne určiť miesto problému, sú algeziologické intervenčné diagnostické postupy, ktorými vieme príčinu postupne zistiť. Robíme to podaním lokálneho anestetika do miesta zdroja bolesti, ak bolesť zmizne, vieme, že sme našli zdroj ťažkostí a zvolíme správnu liečbu.

A čo je vlastne príčinou?

Vo väčšine prípadov bolestivého chrbta je príčinou vysunutý intervertebálny disk (platnička), ktorý tlačí na nerv.

Aké sú možnosti liečby?

Keď zlyhajú bežné liečebné metódy, prichádza na rad operácia. Doteraz najbežnejším riešením bola otvorená operácia chrbtice, po ktorej však rekonvalescencia prebiehala príliš dlho, niekedy celé mesiace. Oveľa prijateľnejším a šetrnejším riešením je laserová operácia chrbtice, ktorá je minimálne invazívna a k telu veľmi šetrná.
Robí sa cez malý rez o veľkosti 5-7mm v lokálnej anestézii, aby mohol pacient spolupracovať. Pod röntgenom sa laserom odparí časť platničky, tým okamžite prestane tlačiť nervy a pacient pociťuje okamžitú úľavu. Vstupný rez je veľmi malý, zákrok je extrémne presný a bezpečný, takmer bezbolestný. Pravdepodobnosť krvácania a infekcie je minimálna. O niekoľko hodín po zákroku pacient odchádza domov a po niekoľkých dňoch môže sedieť. Rehabilitácia po operácii je pomerne rýchla a približne po týždni sa môžete vrátiť do práce.

Druhou možnosťou je endoskopická operácia chrbtice. Ide o miniinvazívnu operáciu, čo znamená, že endoskop s hrúbkou ceruzky zavedieme cez drobný 1,5 cm rez väčšinou z bočnej strany chrbtice. Cez endoskop (diskoskop) sa zavedie optika spolu s ostatným príslušenstvom a prenikne do priestoru miechového kanála, kde sa nachádza vysunutá platnička, ktorá tlačí na nerv. Vysunutú časť platničky odstránime za neustáleho pozorovania. Počas krátkeho výkonu (trvá obvykle 40-60 min.) je pacient uvedený do celkovej anestézie. Endoskopický druh operácie je miniinvazívny, a teda tento druh operácie je pre pacienta oveľa šetrnejší a menej bolestivý, než otvorená operácia chrbtice,  pretože dochádza k minimálnemu poškodeniu svalových a kostných štruktúr. To znamená aj minimálny vznik pooperačných komplikácii. Po výkone musí pacient ležať aspoň 2 hodiny a nasledujúcich 24 hodín je monitorovaný u nás na lôžku. Na druhý deň je prepustený do domácej starostlivosti, kde musí dodržiavať  pooperačný kľudový režim.

endoskopicka operacia chrbtice painclinic