Vyhnite sa bolesti kĺbov: Existujú na to tri kľúčové zásady

Vrátiť sa spať
02.11.2023

Bolesť kĺbov je problém, ktorý trápi mnoho ľudí rôzneho veku s rôznym životným štýlom. Môže sa jednať o bolesť v jednom kĺbe alebo ide o problém s viacerými kĺbmi naraz. Príčiny sú rôzne. Medzi najčastejšie patria zápal, preťaženie, artritída alebo úrazy. Bez ohľadu na to, čo bolesť spôsobilo, je dôležité vedieť sa s ňou vysporiadať a nájsť spôsoby, ako jej predchádzať alebo ju zmierniť. Prevencia je totiž kľúčová a mala by byť súčasťou každodenného životného štýlu.

Jednou z veľmi nepríjemných ale zároveň najviac rozšírených je bolesť bedrového kĺbu.

Často je sprevádzaná obmedzením pohybu, tupou alebo naopak ostrou bolesťou a občas aj opuchom. Mnohí ľudia pociťujú väčšiu bolesť v noci, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu ich spánku. Bolesť kĺbov v noci má niekoľko príčin. Jeden z faktorov je zvýšené napätie kĺbov počas dňa, ktoré sa prejavuje počas nočného odpočinku. Na druhej strane, nedostatok pohybu počas dňa a nevhodná poloha tela počas spánku môžu tiež prispievať k tomuto problému.

Prehliadať alebo podceňovať bolesť kĺbov sa určite nevyplatí, nakoľko tento stav môže mať negatívny vplyv na fyzické ale aj psychické zdravie. Rovnako tento fakt negatívne ovplyvňuje každodenné aktivity a kvalitu života. Prevenciou, vhodnou liečbou a starostlivosťou môžete získať väčšiu kontrolu nad bolesťou a žiť aktívnejší život.

Ako sa vyhnúť bolesti kĺbov?

1. Udržujte si zdravú váhu

Nadmerné zaťaženie kĺbov môže spôsobovať bolesť a zhoršiť stav. Udržiavanie zdravej váhy je preto dôležité pre zmiernenie zaťaženia kĺbov.

1.  Pravidelne cvičte

Stabilizácia a posilnenie okolitých svalov kĺbov môže pomôcť znížiť bolesť a zvýšiť ich odolnosť. Avšak treba sa vyhnúť nadmernému zaťaženiu a namáhavým cvikom, ktoré by mohli kĺby zaťažiť.

1. Dbajte na správne držanie tela

Nesprávne držanie tela môže tiež spôsobiť bolesti a problémy s kĺbmi. Dbajte preto na správne držanie tela či už pri státí ale aj pri dlhodobom sedení.

Ak sa však už bolesť objaví, je dôležité vedieť, ako ju liečiť:

1. Oddych a ochladzovanie

Ak je bolesť spôsobená zápalom alebo preťažením, kľúčom je poskytnúť kĺbu dostatok odpočinku a obmedziť jeho zaťažovanie. Prikladanie studených obkladov môže pomôcť zmierniť zápal a opuch.

1. Fyzioterapia a rehabilitácia

Pre niektoré druhy bolesti kĺbov môže byť vhodná fyzioterapia. Tá zahŕňa cvičenia, masáže a iné terapeutické postupy na zvýšenie pohyblivosti, sily a odolnosti kĺbov.

rehabilitácia, bolesť kĺbov, bolesť, liečba bolesti, pain clinic

1. Medikamentózna liečba

Niekedy sú, žiaľ, bolesti také silné, prípadne dlhodobé, že nepomôže ani oddych ani fyzioterapia. V takýchto prípadoch treba zvážiť návštevu odborníka a následne svoj stav konzultovať s lekárom.

1. Radiofrekvenčná ablácia

Táto moderná metóda je obzvlášť účinná pri liečbe chronickej bolesti kĺbov. Zákrok je minimálne invazívny. Využíva elektromagnetické vlny, ktoré slúžia na zahriatie a zničenie tkaniva, ktoré spôsobuje bolesť. Viac o zákroku sa dozviete na tomto linku.​

Dbajte na svoje zdravie a aktívne sa starajte o svoje kosti a kĺby. Ak trpíte bolesťami, či už bedrového alebo iných kĺbov, či kostí, neváhajte a ozvite sa nám čím skôr.